Onsdag 10.01.2007, 05:40
CD: Perkusjonist Terje Isungset har et av de mest markante, om ikke det mest markante uttrykket i norsk improvisasjonsmusikk. Med sine hjemmelagde instrumenter av stein, tre og is er han selve oversetteren av naturmystikk og urkraft til musikk, og hans nye «Two Moons» føyer seg bokstavelig talt vakkert inn i den etterhvert voluminøse plateproduksjonen hans.
DENNE gang handler det om is. Tonesyngende isperkusjon, ishorn, istrompet og menneskestemmer. Som medspiller har Isungset en annen umiskjennelig stemme, trompeter/sanger Per Jørgensen , og all musikken ble innspilt i en igloo på Geilo for nøyaktig ett år siden. En stemningsmalende monotoni, tidvis med noen utrolig lavfrekvente, dirrende bunner, brytes av diverse lyder/klanger i og utenfor fast rytmikk, og på toppen av det hele synger Jørgensen og Isungset ordløst, i det ene forløpet flammende som nordlyset, i det neste dempet som en avkreftet isbre. Til tider klinger det som en avantgardistisk urfolkmusikk eller et ekko fra en annen geologisk periode enn vår egen, men den dyptsyngende instrumentalmusikken er også en påminnelse om at mer is enn isinstrumentene går en uviss tid i møte.
CD: Perkusjonist Terje Isungset har et av de mest markante, om ikke det mest markante uttrykket i norsk improvisasjonsmusikk. Med sine hjemmelagde instrumenter av stein, tre og is er han selve oversetteren av naturmystikk og urkraft til musikk, og hans nye «Two Moons» føyer seg bokstavelig talt vakkert inn i den etterhvert voluminøse plateproduksjonen hans.
DENNE gang handler det om is. Tonesyngende isperkusjon, ishorn, istrompet og menneskestemmer. Som medspiller har Isungset en annen umiskjennelig stemme, trompeter/sanger Per Jørgensen , og all musikken ble innspilt i en igloo på Geilo for nøyaktig ett år siden. En stemningsmalende monotoni, tidvis med noen utrolig lavfrekvente, dirrende bunner, brytes av diverse lyder/klanger i og utenfor fast rytmikk, og på toppen av det hele synger Jørgensen og Isungset ordløst, i det ene forløpet flammende som nordlyset, i det neste dempet som en avkreftet isbre. Til tider klinger det som en avantgardistisk urfolkmusikk eller et ekko fra en annen geologisk periode enn vår egen, men den dyptsyngende instrumentalmusikken er også en påminnelse om at mer is enn isinstrumentene går en uviss tid i møte.
No comments:
Post a Comment